Zo blijf je stevig in het zadel

Veel ruiters vinden het lastig om stevig in het zadel te blijven zitten. Misschien heb jij daar ook wel eens last van en doe je een van deze dingen:

  • Je billen komen makkelijk los van het zadel, wat voor rijbroek je ook aan hebt.
  • Als het moeilijk wordt kruip je in elkaar (foetus houding).
  • Soms floept je bovenlichaam zomaar vanzelf naar voren.
  • Je blijft met je bovenlichaam juist achter de beweging.
  • Het is alsof je naast je paard zit, er recht boven blijven is een heksentoer voor je.
  • je doet nog iets anders waardoor je het gevoel hebt niet stevig in het zadel te zitten.

Sommige ruiters vinden het ‘altijd’ moeilijk om stevig in het zadel te blijven. Maar heel vaak gebeurt het alleen als je iets moeilijk of spannend vindt: in een proef of tijdens lastige oefeningen bijvoorbeeld. Als je uit je comfortzone komt dus.

Daarom heb ik deze keer een heleboel tips voor je die vooral helpen bij de eerste drie ‘problemen’ (de andere komen een volgende keer). Dus tips die ervoor zorgen dat je steeds stevig rechtop in het zadel blijft zitten, zonder in elkaar te kruipen of voorover te vallen.

Bovenbeen/romp

Let eens goed op de ruimte tussen je bovenbeen en je romp. Vaak wordt de hoek daartussen kleiner als je voorover valt. Door daarop te letten en die hoek hetzelfde te houden blijf je vanzelf meer rechtop en steviger in het zadel zitten.

Kauwgom

Stel je voor dat er kauwgom tussen jouw billen en het zadel zit. Op het moment dat jij wat uit het zadel komt of een beetje voorover kukelt rekt die kauwgom helemaal vies en kleverig uit 🙁 Niet de bedoeling dus!

Cowboy

Denk dat je een cowboy bent. Een cowboy kukelt niet voorover, die zit de hele dag relaxt een beetje achterover in het zadel.

Cijferoefening

Doe de cijferoefening. Geef jezelf cijfers: nu eens niet voor hoe goed je overgang of oefening ging, maar voor hoe stevig jij bleef zitten.

Ademhaling

Hoe is het met je ademhaling? Zorg er voor dat je ademhaling laag blijft. Experimenteer eens of je meer naar de voor- of achterkant van je lichaam kunt ademen en of dat je helpt steviger rechtop in het zadel te blijven.

Krokodillenstaart

Stel je voor dat je net als een krokodil een lange staart hebt. Welke kant wijst die staart op? En wat gebeurt er met die staart als jij voorover kukelt? Zorg ervoor dat die staart recht naar beneden blijft wijzen. Denk hem desnoods een beetje naar voren als dat je helpt.

Zwaartepunt

Hoe lager je zwaartepunt, hoe makkelijker je in het zadel blijft. Stel je de koffiedrab voor die laag in je romp blijft. Misschien helpt het als je de drab wat meer naar achteren denkt.

Strandbal

Denk een grote strandbal of skippybal tussen jouw romp en de hals van je paard. Die bal blijft op zijn plek, ook in de overgangen. Dus je kunt helemaal niet voorover kukelen, dan knapt die bal 🙂

Evenwicht

Zorg dat je in evenwicht zit; dat je zitbeenknobbels recht naar beneden wijzen en je onderbenen niet te ver naar voren of achteren zitten. Dan begin je al met een achterstand en is de kans groot dat je in oefeningen of als het spannend wordt nog verder uit balans raakt.

Kleine stapjes

Maak progressieve (geleidelijke) overgangen of rij je oefening iets simpeler. In een niet-progressieve (abrupte) overgang is de kans veel groter dat je uit evenwicht raakt. Vergelijk het met een bus waar je een staanplaats hebt. Als die plotseling remt, dan schiet je naar voren. Remt die bus geleidelijk, dan blijf je gewoon staan. Dus rij ook je overgangen geleidelijk. Naarmate je beter op je plek kunt blijven zitten, rij je de overgangen minder progressief (dus bijvoorbeeld draf-halt zonder stap ertussen).

Klittenband

Stel je voor dat je klittenband tussen je billen en het zadel hebt. Dat houdt je vanzelf op de plek en als je toch iets van je plaats komt hoor je een irritant krrrrrrak geluid.

Observator

Neem als een onafhankelijke observator waar wat je doet. Bestraf jezelf niet, maar let gewoon goed op wat er gebeurt. Analyseer waaraan je merkt dat het misgaat: wat is het allereerste signaal waaraan je merkt dat je een beetje voorover begint te vallen of het contact met het zadel verliest?

Nog veel meer tips

Er zijn nog veel meer tips om stevig in het zadel te blijven (ik hoor graag die van jou), ik kan dit artikel zo drie keer zo lang maken. Kom je er zelf niet uit, dan begeleid ik je graag een keer 1-op-1. Dan puzzelen we net zo lang tot we de tip hebben die jou wel stevig in het zadel houdt. Ook in overgangen en oefeningen!

© 2017 Albertien ‘t Hoen

Lees ook: